گیاهخواران می پرسند؛ آیا عسل یک ماده گیاهی به شمار می رود

 

گیاهخواران می پرسند آیا عسل یک ماده گیاهی به شمار میرود ؟ گیاه خواری نوعی سبک زندگی است که قصد نداریم در مورد صحیح یا غلط بودن آن صحبت کنیم. با این حال آنچه باید بدانیم این است که استفاده از عسل و محصولات زنبور عسل برای گیاهخواران، ممکن است به سلامتی انها کمک کند


گیاهخوار بودن یا وجترین بودن، روشی برای زندگی است که هدف آن به حداقل رساندن استثمار حیوانات و سلامتی بیشتر بدن بیان می شود. بنابراین، گیاهخواران از خوردن محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات و همچنین غذاهایی که از آنها تهیه می شود، خودداری می کنند.

با این حال، بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که آیا این ماده به غذاهای تهیه شده از حشراتی مانند زنبور عسل نیز مرتبط می شود یا خیر. در واقع پاسخ به این سوال تکلیف گیاهخواران را با مصرف عسل، گرده گل و دیگر فراورده های تولید شده توسط زنبور عسل را روشن می کند.

در این مطلب به این موضوع پرداخته ایم که آیا عسل یک ماده گیاهی است؟ اگر یک ماده گیاهی است پس گیاهخوران نیز می توانند عسل مصرف کرده و از خواص این ماده شگفت انگیز لذت ببرند.

چرا اکثر گیاهخواران عسل نمی خورند؟
عسل غذایی است که در بین گیاهخواران تا حدودی بحث برانگیز بوده است. بر خلاف غذاهای تولید شده از حیوانات مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات، مواد غذایی تولید شده توسط حشرات همیشه در دسته وگان قرار نمی گیرند. در حقیقت، بعضی از گیاهخواران که رژیم غذایی کاملا گیاهی دارند، از عسل استفاده نمی کنند. در غیر این صورت، ممکن است برخی افراد عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر گیاهخواران عسل را غیر گیاهی می دانند و به دلایل مختلف از خوردن آن خودداری می کنند. اما این دیدگاه چطور ایجاد شده و آیا صحیح است؟

اکثر گیاهخواران هیچ تفاوتی بین دام زنبور و سایر اشکال دامپروری قائل نمی شوند. این در حالی است که زنبور شرایط کاملا متفاوتی نسبت به دام داشته و به همین علت می توان به آن به دیدگاه دیگری نگاه کرد. در واقع  مصرف مواد تولید شده از زنبور عسل نه تنها آسیب به این حشره نیست بلکه می تواند به زندگی او نیز کمک کند. اصلا زنبورها برای همین خلق شده اند!

برخی از گیاهخوران معتقدند که برای بهینه سازی سود، بسیاری از زنبورداران تجاری از شیوه هایی استفاده می کنند که بر اساس استانداردهای این تفکر گیاهخواری، غیر اخلاقی است. این موارد شامل بستن بال های زنبورهای ملکه برای جلوگیری از فرار آنها از کندو، جایگزین کردن عسل برداشت شده با شربت های قند پایین مغذی و کشتن کلنی ها برای جلوگیری از شیوع بیماری و... بیان می شود. این در حالی است که همه زنبورداران چنین اقداماتی را انجام نمی دهند.

وگان ها یا همان گیاهخواران با اجتناب از خوردن عسل و سایر محصولات زنبور عسل از جمله موم، گرده گل، ژل رویال یا بره موم تصمیم می گیرند در مقابل این شیوه های استثمارگرانه موضع بگیرند. برخی از این افراد معتقدند که برداشت عسل ممکن است به سلامتی زنبور عسل آسیب برساند.

این افراد معتقدند که زنبورها عسل را ذخیره می کنند تا آن را در ماه های زمستان هنگامی که تولید عسل کم می شود، مصرف می کنند. این در حالی است که در زنبورداری مدرن این مشکل برطرف شده و زنبورها در واقع تولیدی مازاد دارند که زنبورداران این تولید مازاد عسل را برداشت می نمایند. همچنین کوچ دادن کلنی های زنبور عسل خود عاملی برای تولید بیشتر عسل مورد نیاز کندو است و از این بابت آسیبی به کلنی بر اثر برداشت عسل نمی رسد.

بالاخره گیاهخوران عسل بخورند یا خیر؟
این بستگی به شما دارد که چه تصمیمی می گیرید. عسل نوعی ماده گیاهی است که زنبور عسل در تولید آن نقش ایفا می کند. اگر تنها به علت آسیب به زنبورها یا خوراندن برخی مواد غیرطبیعی تصمیم به عدم مصرف عسل طبیعی گرفته اید، راه حل های زیادی پیش پای شما قرار دارد.

این دیدگاه که همه زنبورداران در حال سوء استفاده و آسیب زدن به زنبور عسل هستند، یک دیدگاه غلط است. در واقع زنبور عسل ها در بسیاری از مواقع در صورت نبود زنبورداران، از بین می روند. حال ممکن است تعداد کمی از زنبورداران نیز به زنبورها اسیب وارد کنند. این دلیلی بر رویه ای عمومی در بین همه زنبورداران نخواهد بود.

اگر گیاه خوار هستید، بهتر است حتما عسل طبیعی را در برنامه غذایی خود اضافه کنید. برای اینکه خیالتان از بابت دغدغه آسیب به زنبورها راحت باشد، کافی است به زنبوردارانی مراجعه کنید که خود عاشق زنبورها هستند. در این صورت نگرانی بابت آسیب به این حشرات بهشتی وجود نخواهد داشت.

گیاهخواران می توانند با استفاده از عسل، گرده گل و دیگر فراورده های زنبور عسل، بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را که به واسطه حذف گوشت، لبنیات، تخم مرغ و... از آن ها محروم می شوند را تامین کنند. در واقع می توان عسل طبیعی را یک ماده جایگزین برای تعهد به گیاهخواری و سالم ماندن در نظر گرفت.

مطمئن باشید اگر گیاهخوار هستید، مصرف عسل نه تنها به تعهدات شما آسیبی وارد نمی کند، بلکه سلامتی شما را نیز تضمین می نماید. عسل طبیعی کمک خواهد کرد تا بیشتر به تعهدات گیاهخواری پیبند باشید و مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نشود. پس بهتر است حساسیت های نابجا را کنار گذاشته، به سراغ زنبورداران متعهد رفته و از عسل طبیعی و محصولات دیگر زنبورداران استفاده کنید.

گیاهخواری نوعی سبک زندگی است که قصد نداریم در مورد صحیح یا غلط بودن آن صحبت کنیم. با این حال آنچه باید بدانیم این است که استفاده از عسل و محصولات زنبور عسل برای گیاهخواران، ممکن است به سلامتی انها کمک کند. در واقع عسل طبیعی یک تامین کننده مواد معدنی و دیگر مواد مورد نیاز بدن است که با حذف برخی مواد غیرگیاهی، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگر گیاهخوار هستید، حتما از دیدگاه خود در مورد عسل طبیعی با ما صحبت کنید. اینکه آیا حاضر هستید از عسل طبیعی به عنوان یک جایگزین برای تامین مواد مورد نیاز بدنتان استفاده کنید یا خیر. دلایل خود را نیز برای تصمیم در مورد استفاده یا عدم استفاده از عسل و دیگر محصولات زنبور عسل را بیان کنید. قطعا نظرات شما می تواند برای خوانندگان این مطلب و متخصصین مجله عسلنا مهم و قبل اتکا باشد. حتما نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید